torsdag 7 november 2013

På valpkurs


I tisdags sprang jag ut från jobbet för att med snabba steg bege mig mot Ånäsfältet. Ånäsfältet var mörkt, kallt och blött sedan ett ordenligt höstregn. Men där stod vi ändå; några hussar och mattar och fyra stycken valpar. Det var dags att gå på valpkurs ledd av en gammal klasskompis, nämligen duktiga EmmaMaria. EmmaMaria är utbildad Hundinstruktör och driver numera Krantz Hundservice. Tack vare Emmamarias breda kunskap fick jag mängder av "Aha"-upplevelser och "Varför har jag inte tänkt på det?"-tankar trots att jag haft hundar i hela mitt liv. Hon gav oss enkla knep till att få valparnas naturliga lekfullhet och nyfikenhet att bli till en resurs i lärande. Och just nu vet jag inte riktigt vem av oss som ser mest fram emot nästa tisdag - Jag, Alex eller Frank? Hur som helst. Det kändes så himla nyttigt med valpkurs! För även om man har en valp glömmer man ibland bort hur viktigt det är att låta den vara just det.

Inga kommentarer: