tisdag 29 oktober 2013

Tabata-time

När jag slutar jobbet ska jag hänga med en av mina allra bästa träningskompisar Tabata. Tabata är intervallträning med upplägget 20 sekunders aktivitet följt av 10 sekunders vila i åtta omgångar. Med Tabata finns det inga gränser, ingen tid är för kort eller lång, ingen övning är utesluten och inget antal övning är egentligen för få eller för många. Med Tabata kan man vara färdigtränad på 10 minuter eller så kan man göra som min arbetskompis och instruera ett 50 minuter långt Tabata-pass. Jag var på hennes pass förra veckan och blev efter det lite extra nerkärad i Tabata. Såpass nerkärad att tanken just nu är att jag också ska bli Tabata-instruktör inom en snar framtid. Känns förjäkla kul! Intensiva och rackarns effektiva intervaller är visan att följa. Siktet är annars att jag ska bli förälskad i löpningen igen. Just nu har jag och löpningen ett jäkligt kyligt förhållande. Antagligen för att jag vänsterprasslar så in i helvete med all annan sorts träning.

Nåväl, upplägget jag ska mangla igenom sedan ser ut som följer:
  1. Rodd Tungt motstånd och så långt som möjligt
  2. Squat & Push Med medicinboll på 5-10 kg
  3. Armhävningar På tå, alltid på tå. En armhävning på tå är fler än tio på knä
  4. Russian Kettle Swing Med 14-16 kg beroende på svankens humör
  5. Cyklande Situps Eller Russian Twist
  6. Dips Så många "riktiga" som möjligt, därefter på bänk
  7. Höftlyft För att andas lite och träna rumpan
  8. Löpning Hastighet 14km/h i lutning

Sedan ska jag hem och äta ärtsoppa med min karl, mysa med hundarna och glo på någon serie. På en tisdag behöver det väl inte inte vara mer avancerat. Överväger dock att göra mig till med ett himlans bad och tända ljus också. Skulle vilja läsa en bok där i badet. Känns som att hösten och allt runt omkring uppmanar mig att mysa ned mig med en bok. Men, jag har ingen bok att läsa. Så du som sitter inne på boktips kan väl kasta några sådana tips åt detta håll. Tack och bock!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Läs Nya Testamentet!

Anonym sa...

Läs Maria Magdalenas evangelium.

Lisa Mäki sa...

Tack för tipset. Men. Nej. Läser just nu "Det var det fräckaste". Den handlar om en mullvad som vill veta vem som bajsat honom på huvudet.