lördag 24 november 2012

Bland knuffande tanter och fynd

I dag begav jag mig till Pingstkyrkans second hand-butik i Uddevalla. Kvart i tio stod jag och ett tjugotal pensionärer och hängde på låset. Mitt sikte var inställt på julsaker. Insåg nämligen här om dagen att det inte riktigt räcker med julpynt anpassat för 26 kvadrat när jag nu bor cirka sex gånger större. Det var en samling köpsugna som delade kö med mig, det både knuffades och puffades. Till slut slog dörrarna upp och vi pressade oss hårdhänt in genom dörrarna. Såg vissa springa iväg i butiken, slogs av köpstress och undrade: Vad ska hon hämta? Vad vet de som jag inte vet? Är det där borta allt det bästa är? VA?!

Men sedan orkade jag inte bry mig. Plockade åt mig en korg och började genast fylla den med massvis av supernödvändigt julpynt. Förälskade mig i massa saker, däribland en fin väggbonad och några glögg-glas. När jag traskat runt ett tag stötte jag på min vän Linnea och kort därefter dök också min vän Anja upp mellan hyllorna. Efter ännu en stund sprang vi också på Marielle. Ingen av oss hade vetat att den andra skulle dit, och samtliga av oss hade väl trott att vi var ganska sällsynta exemplar där vi gick. Men icke. Medan andra 22-åringar kanske låg och sov ruset av sig så spenderade vi vår lördagsförmiddag på Pingstkyrkans second hand-butik. Någon 22-åring vaknade upp bredvid ett illaluktande ragg, men inte vi. Vi fyllde varsin korg med "gud-så-billigt"-saker. Och jäklar vad nöjda vi var över det.

Inga kommentarer: