fredag 15 mars 2013

När man står lite på sidan om och försöker förstå

Sitter och pluggar. Studerar just nu Body Magazine. Kanske den roligaste litteratur jag någonsin tagit mig an på ett "akademiskt" vis. Det jag inser när jag bläddrar i den är att den är nästintill helt oöversättlig till min vardag. Visst kan jag inspireras, hitta nya övningar och ibland så kallad "ny forskning" som presenterar roliga saker. Men, jag blir lite matt.

I deras artikel "Billig Byggarmat" lägger de upp en plan som gör att matkostnaden landar på 2600 kronor i månaden. De anser att det är rimligt för alla som inte "super i tid och otid". Enligt Riksmaten lägger en vuxen person cirka 1900 kronor i månaden. Jag och Alex handlar för omkring 500-800 kronor i veckan, beroende på vilka varor som behövs fyllas på där och då. Det betyder att vår månadskostnad landar på omkring 2000-3200 kronor för två personer. Vi handlar gärna ekologiskt men landar alltså trots det på denna ganska låga summa om man ska jämföra med snittet. Vi har ingen full kyl där varorna står tills de ruttnar bort, utan handlar hem i den takt vi äter. Jag förstår inte hur Bodys billiga byggarmat kan komma upp i 2600 kronor i månaden för en person.

I en annan artikel låter de Georg Hällstorp agera gästkock. Han berättar om hur han de senaste åren äter så ren mat som möjligt. När någon säger ren mat tänker jag paleo, ekologiskt och korta led från mark till affär. Så tänker inte Georg. Han tipsar om sitt Fluff 2.0 som innehåller 200 gram frysta jordgubbar, 50 gram whey proteinpulver med citronsmak, 1/2 dl thaisoppa och en matsked currypasta. Varor som alltid finns hemma hos Georg är proteinpulver, sötningsmedel och mager mjukost. Och jag tänker, är det verkligen ren mat? När jag tänker på sådana produkter ser jag långa led av processer och fabriker framför mig. Och jag vet inte, men för mig känns det inte alls särskilt rent. Jag säger inte att jag aldrig har sådana varor hemma, för det har jag. Men jag står ju inte och kallar min kyl för ren heller. 

En tredje artikel med rubriken "MAX DEFF - på rekordtid" tipsar de om hur man toppar formen på fyra veckor via deras kost och träningsprogram. Kostplanen de lägger upp för en kvinna på 60 kg är helt absurd. De föreslår ett energiintag på fåniga 935 kcal. BMR, det vill säga den basala metabolismen, för en kvinna på 60 kg kräver 1555 kcal. De rekommenderar samtidigt det enorma proteinintaget 58 E%. Protein som kroppen inte hemskt gärna tar upp då den befinner sig i obalans. Energibalansen är helt avgörande för proteinbalansen. Jag förstår det är en extrem plan för snabba resultat. Men vad fan? Hur kan de rekommendera ett energiintag under BMR? BMR som ju för i helvete är det kroppen behöver för att hålla igång hjärta, lever, tarmar.. basala himla funktioner.. Hur kan de rekommendera det energiintaget ihop med hård träning. VA?! Hur förväntar de sig att en människa ska kunna stå rakt efter fyra veckor av deras MAXDEFF? Det kanske inte spelar någon roll? Magrutorna sitter ju plats i alla fall. Eller? 

Fan. Jag blir som sagt lite matt. 

Inga kommentarer: