torsdag 21 februari 2013

En kvart efter mina försök att stå på huvudet naken

Sitter hemma och pluggar, vänd mot fönstret för att ta vara på det vårviskande vädret utanför. Iklädd sport-bh och träningsshorts. Ser en stege dyka upp utanför fönstret. Tänker "Va fan nu?", när jag ser att stegen lutas mot mitt hus. Inser i panik att det är tvätta-fönster-dag på Västerslänt. Helvete! Kastar mig iväg och hinner precis få på mig en tröja innan fönsterputsarens nuna dyker upp på andra sidan rutan.


Reflektion: Jag är alldeles för mycket mig själv när jag är hemma för att någon plötsligt ska dyka upp på andra sidan fönsterrutan. Min fönsterputsare är dock sjukligt proffsig. För trots att han tittar rakt på en fönsterruta ser han aldrig ut att titta igenom fönsterrutan. Det hade jag aldrig klarat av! Jag hade tittat in i allas hem, kikat på inredning, vinkat åt eventuella husdjur, skakat på huvudet eller nickat gillande och helt enkelt dömt allt och alla där på andra sidan rutan. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Ser att du bor på Västerslänt, har oxå bott där på 80-90 talet, på 101, bor nuförtiden uppe i Norrbotten Haparanda. Är du oxå Finne med tanke på ditt efternamn? Hur är det att bo där borta nuförtiden i Hammarkullen? Var dit för typ 9 år sen senast, var inte mkt där som var som förut tyvär, alla man kände och det var mkt folk, och av nån anledning hade massor av oss Finnar flyttat just till Hammarkullen. Men alla har flyttat bort och bor på helt olika ställen nuförtiden. Förlåt att jag tog upp din tid och störde men blev så nostalgisk när jag sökte på ordet Västerlänt på Google och fick upp bilder, bla din bild. :) Hoppas du har det bra och trivs där. :) Mvh: Tomi

Lisa Mäki sa...

Hej Tomi! Förlåt att jag svarar så sent. Din kommentar måste gömt sig för mig. Jag är inte finne trots efternamnet, men däremot uppvuxen i Kiruna. Jag och min lilla familj trivs bra här på Hammarkullen, naturnära och fin utsikt över stan. Kan dock tänka mig att det är lite rörigare än på "din tid" men vi märker det inte så mycket. Överlag är vi väldigt nöjda på Hammarkullen :)