söndag 18 mars 2012

Jag heter Lisa, men du får gärna kalla mig Green Peace

I dag har jag varit annorlunda. Grejat med grejer jag inte brukar greja med. Mest tror jag det handlar om att jag "haft tid". Eller kanske bara "tagit vara" på tiden. Hur som helst. Jag ska ge er vad jag vet att ni alla suktar efter - en sammanfattning av min dag.
  • Jag har sett på en dokumentär. Jag älskar dokumentärer. Men, jag sätter mig rätt sällan ned och ser hela dokumentärer, även om jag fullkomligt älskar det de gånger det sker. Dagens dokumentär-tittande föll på en fängelsedokumentär av övergrymma Louis Theroux. 
  • Därefter rotade jag fram två par jeans som jag satte saxen i och skapade två par shorts av. Bestämde mig även för att i morgon försöka sy fast något fräckt på det ena paret. De som känner mig vet att jag redan dragit min pyssel-sida till en rätt absurd nivå bara av att plocka fram saxen. Så, det här är stort. Jag känner mig som Underbara Clara eller alternativt min duktiga vän Yvonne. Minus det faktumet att jag suger på detta då, till skillnad från innan nämnda.
  • Jag ringde föräldrarna och bjöd in mig på middag för att jag saknade de där föräldra-uslingarna. Kopplade hunden min och spenderade sedan hela kvällen med dem. Hade det hur bra som helst. Tänk om fjortonåriga, dörr-smällande, hormonstinna tok-Lisa kunde se mig nu! Vilken grej. 
  • Avslutade sedan dagen med en promenad hem då jag plötsligt såg en glasflaska på backen. Jag böjde mig då ned och plockade upp den. Utan tvekan. Tog en sväng till glas-återvinningen och gick därefter ett par steg innan jag stötte på en ensam Cola-burk. Plockade genast upp den också och bar den sedan hela vägen hem. Nu vilar den i min pant-samling.
Läser igenom mina punkter och ser en röd tråd. En röd tråd av "saving-the-world"-anda. Ser ni det eller? Låt mig tydliggöra för er om det mot alla odds går er förbi. Jag skapade nya kläder av min gamla kläder. Ingen onödig konsumtion, inga skadliga process-ämnen, inga extra barn-arbetare och ändå två par nya shorts. Middagen hos föräldrarna gjorde att endast ett av våra två hushåll hade igång spisen i dag. Sparad el ger sparade resurser. Sista punkten om flaskan och burken talar för sig själv och den första punkten står för allmänbildning. Allmänbildning är kunskap och kunskap är ju, som bekant, makt. Makt som jag kommer använda till att förändra och rädda hela vår kaos-värld. Fred och god natt!



Inga kommentarer: