måndag 21 november 2011

Det häringa pluggandet

Okej, sätter mig nu ned och påbörjar skrivandet på en uppsats som vi ska använda som grund på ett seminarium på onsdag. Via statusuppdateringar på facebook har jag under de senaste dagarna kunnat följa mina kära klasskamraters brottningsmatcher med denna uppgift. Vi ska alltså skriva ihop tre sidor. Tre sidor om två böcker. Det står till och med att vi ska skriva "cirka tre sidor". Rätta mig om jag har fel, men "cirka" går väl ändå att svänga åt både mer och mindre-hållet. Vad hetsar alla om? Folk uppdaterar som dårar. Det spottas, svärs och frustas ut som om det vore rena rama slutprovet vi stod inför. Det stackars nyhetsflödet på min facebook-sida är belägrat av "Förstår inte hur fan jag ska hinna klart!", "Fattar någon nått?! Jag ger upp!!" och "ORKAR INTE SKRIVA EN BOKSTAV TILL".

  • Vi ska skriva tre sidor.
  • Vi ska skriva ett underlag till en diskussion. 

Är jag dum i huvudet som inte tycker att detta låter som freaking Mount Everest att bestiga? Vad fan står på? Borde jag också åka löpa amok på facebook med tokstressade statusuppdateringar, och därmed få alla mina facebook-vänner att löpa amok i ren jävla "jag-bryr-mig-fortfarande-inte-om-ditt-skolarbete-och-vad-din-bokjävel-heter"-hysteri? Är det vad jag borde göra som hälsovetare? Sprida sinnessjukdom?

Äh! Jag tänker citera en av mina klasskompisar, en av mina klasskompisar som inte håller på med tokstressande på facebook: "Glöm inte bort att det finns omtentor, och om-omtentor". Lugna sig lite. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åsså finns det ångest om-omtentor !

Lisa Mäki sa...

Några sådana tänker jag inte införskaffa.