onsdag 12 oktober 2011

On our watch, because of us

För en vecka sedan gick ett stort containerfartyg lastat med 1700 ton olja på grund utanför Nya Zeeland. Mellan 150-350 ton olja har redan läckt ut i Stilla Havet. Döda sjöfåglar har redan hittats och enligt uppgifter i dag har nu även delfiner, valar och sälar hittats döda i ett visst område. 20 ton olja har hittills nått stränderna på Nordön och landets miljöminister sade i går att detta är landets värsta naturkatastrof genom tiderna. Ett stort saneringsarbete pågår men hårt väder riskerar nu att bryta sönder fartyget och förvärra situationen ytterligare. Förutom oljeläckage oroar sig nu myndigheterna för att vissa container innehåller varor med det miljöfarliga ämnet ferrokisel.

Jag kan inte ta till mig det här riktigt, för det gör mig så förbannad. Hur är det möjligt att Nya Zeelands värsta naturkatastrof orsakas av att ett enormt lastfartyg går på grund på ett extremt väldokumenterat rev? Hur är det möjligt att dessa enorma lastfartyg plötsligt bara går på grund? Nu, 2011, när vi har så avancerad teknik och så väldokumenterade hav? Ett fartyg lastat med 1700 ton olja borde inte ens gå i närheten av rev, det är väl för fan lekmanna-matematik. Det gör mig förbannad, för det händer alldeles för ofta. Utanför Strömstad står just nu ett fartyg som var lastat med 1100 ton olja på grund och läcker ut olja. Hur är det möjligt att dessa enorma fartyg går på grund? Vi är skyldiga jorden att ta hand om den. Olyckor sker, men detta. Hur kan vi tillåta att sådant fortfarande sker? Vi kan så mycket bättre.

När någon pratar om "Oljekatastrofen" ska vi inte fråga oss själva "Vilken av dem?". När någon pratar om "Oljekatastrofen" ska det vara ett "Just det, just den". Vi ska inte fråga oss själva om de menar den i Mexikanska Golfen, den i Nya Zeeland, den i Kina eller den utanför Strömstad. Det ska inte kunna hända så ofta att det är nödvändigt. Jag borde inte behöva få fram 148 000 träffar när jag googlar på "oljekatastrof". Jag blir förbannad för att jag är så satans liten gentemot våra enorma oljeföretag. Hur fan stoppar man det? Är verkligen allt vi kan göra mot sådana här katastrofer att volontär-arbeta när de väl hänt och städa de drabbade stränderna? Pärlor till svin, det är vad vår värld ger. Vi har alla dessa fantastiska arter och platser, ändå tillåter vi att det här händer. Jag hatar, hatar, hatar att jag vet exakt hur en oljeindränkt fågel ser ut. Jag borde inte ha en aning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Word sister!

Men du. Kan inte du seriöst starta ett uppror på facebook?! Typ en grupp som kräver att oljebolgen ordnar säkrare transporter och hantering. Du kommer att skriva Facebook historia. Vem kan inte skriva under på det du just skrev? Det är ju SJUKT att mänskilgheten som kan sätta gubbar på månen inte kan segla olja över haven utan att undvika grundstötningar.

Gör det! Något att göra också i stället för att läsa i de satans böckerna.

Anonym sa...

Very good blog you have here but I was wanting to know if you knew of any forums that cover the same topics
discussed in this article? I'd really like to be a part of online community where I can get advice from other experienced people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Kudos!

Here is my page; バーバリー 時計