tisdag 11 oktober 2011

Det händer igen

Satte mig ned mittemot min kurslitteratur för ett litet tag sedan, läste angivelserna om vad vi skulle läsa inför morgondagen, öppnade boken, suckade, frustade. Olusten härjade runt i hela kroppen.

Övergick till att stirra på min hög med disk. Konstaterade att den skiten fan skulle få ligga till i morgon. Orkade inte. Ville inte. Och hade ingen jäkel att imponera på genom att diska undan det. Tittade ned i boken igen och drog igenom två sidor. Suckade, tittade på disken igen. Reste mig upp och började diska. Var nöjd där i några sekunder, kände mig vettig som tagit tag i det direkt och inte väntat. Men då insåg jag vad jag höll på med. Vad jag gjorde var inte att diska, det var bara att utföra en sann klassiker. Att hitta något som helt enkelt är tvunget att göras innan plugget kan sätta fart. I klartext - skjuta upp.

Nästan allt går före att plugga. Ni vet, det finns inga dagar som folk är så produktiva och påhittiga på som dagarna precis innan en tenta. Oj, vad det diskas, städas, tränas och minglas då. Facebook-statusarna goes banackas. De putsas fönster och rengörs bakom spisar kors och tvärs till tonerna av plugg-ångesten. Plugg-ångesten som ju tyvärr överröstar också dammsugaren. 

Jaja. La av med diskandet efter min insikt, faktiskt. Slog mig omedelbart ned ihop med böckerna igen, tänkte: "Skärpning Lisa", läste några meningar, suckade.. och skrev det här inlägget. Oj då. 

Inga kommentarer: