måndag 8 augusti 2011

Där anorexi och svält delar värld

Sitter och bläddrar bland bilder från svältens Östafrika. Bild efter bild på avmagrade armar, trötta kroppar och rödsprängda ögon. De svälter. Jag sitter tre steg från mitt kök. Jag har valt att inte äta frukost än, för att jag inte känner för det, för att jag inte är hungrig. 1200 mil bort svälter de. 1200 mil bort är de i desperat behov av mat och vatten.

I fliken bredvid den om Östafrika ligger Kissies blogg och väntar. Jag kom att tänka på henne efter att ha sett bilderna på svältoffren. Kissies kropp är så lik deras. Så avmagrad att det gör ont. Men hon har valt det själv. Hon äter barnmat och sparar kalorier. Räknar revben och ler. Lägger matpengen på nya skor. Hur är det möjligt att en jord, en värld rymmer både och? Svält och självsvält. År 2011 och det är dags att göra skillnad, att lämna avtryck och stoppa spiralen. År 2011 och det som händer i Afrika är den värsta svältkatastrofen på 60 år. Tolv miljoner människor är drabbade. Ta in det. Medan de svälter så möglar tusentals kilo mat bort i skafferier och kylskåp. Vi kan göra skillnad. Vi kan göra skillnad eftersom våra föräldrar lärt oss att ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Mellan två och tre idag jobbar exempelvis hundratals svenskar för Östafrika. En timmes lön kan alla skänka. Var med. Hjälp till. Aftonbladet driver kampanjen och utan att snurra in mig i Aftonbladets övriga ståndpunkter och journalistiska bedrifter måste jag ta av mig hatten inför dem. De vet att de når ut.  De har hittills samlat ihop 5,4 miljoner kronor. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Alla kan skänka 50 kronor, avvara ett par skor, inte ta en kaffe ute, dra iväg ett sms. För det är ju så enkelt. Sms:a TIMME till 72970. 

Inga kommentarer: