tisdag 4 november 2014

Klubbjuckaren, mina vänner och jag

Var i Skövde under helgen för att inviga mina vänners nya lägenhet och dansa. Det var halloween-helg och Skövde gick all in på utklädnad. Vi delade dansgolv med zombies, stora hundar och filurerer så som Dobbie från Harry Potter och världens hemskaste clown från Saw-filmera. Hur som helst, utöver det var dansgolvet som vilket dansgolv som helst och inget jag reflekterade över något nämnvärt. Så var det i alla fall tills jag satt och snackade med Alexander om kvällen innan och han sa:
- Fast fan, det var stressigt att dansa med er tjejer.
Jag fattade inte riktigt vad han menade så han förklarade:
- Ni drog så mycket osköna killar till er, killar som liksom ställde sig och jucka er i ryggen hela tiden. Sjukt ofräscha männikor..
Jag viftade först undan det med ett "Äsch, så är det alltid". Men sedan tänkte jag att det ju verkligen inte borde vara ett äsch. Det borde inte alls vara något man som tjej är så van vid att man lärt sig fly från det på ett snyggt sätt. För det har man ju. Herregud vad man lärt sig ducka idioter på smidiga dansanta sätt. Jag och mina tjejkompisar behöver knappt dela en blick längre för att veta att det är dags för Operation: "Få bort den här idioten från mina höfter".

Och grejen är att det aldrig handlar om att man "dragit en oskön kille till sig". Nej, det handlar istället alltid om att en oskön kille bara bestämt sig för att få dyka upp och placera en svettig hand på ens kropp. Så vad gör man åt det? Man dansar undan honom, hoppar vidare till en annan del av dansgolvet och undviker konfrontationen när man egentligen borde ta konfrontationen.

Inga kommentarer: