tisdag 27 mars 2012

Efter några plus, minus och "fan"

Åh herregud. Det är vid sådana här tillfällen då jag verkligen bugar mig inför min vän Anjas hjärna. Har precis spenderat ungefär en timme åt att skriva budget och nu känner jag bara: Vilket jävla helvete. Kaos-alarmet ljöd en del gånger vill jag lova. För många siffror, för lite koll. Men nu tror jag att jag har allt på rätt ställe. Känns bra.

Insåg att april skulle bli en utgifternas månad då jag ska på två konserter i Karlstad, en standup-show i Uddevalla och på tjejhelg i Stockholm. Känns bra att ha lite koll på vad jag kan och inte kan spendera. 

Nu surfar jag runt på olika butikers annonsblad. Kollar vart jag ska köpa veckans ägg och så vidare. Planerar att hänga en hel del med ägg och tonfisk de kommande veckorna. Har för övrigt också varit inne på vissa studentforum för samla  spartips. Detta är de åtta mest frekventa tipsen jag fått: 
  1. Sno toalettpapper från skolan - Hade kanske varit något för mig under ekonomikrisen.
  2. Åk ut till förortens bibliotek, de har sällan råd med larm till böckerna - Inte aktuellt. Inte på grund bristen på närliggande så kallade förorter, utan för att detta bara är direkt ont!
  3. Stäng av alla element och klä dig varmare - Doing it
  4. Sno glödlampor från allmänna toaletter - OJ. Det är skillnad på att vara fattig och tattig. 
  5. Dra ned på alkoholkonsumtionen - Klokt. Förstås. Tyvärr.
  6. Skaffa en partner! Alla utgifter halveras, plus att du har ett säkert ligg - Hej Alex! 
  7. Bajsar du aldrig hemma så sparar du toalettpapper och vatten - Jag bajsar vart fan jag vill. Det har jag väl ändå råd att "unna" mig.
  8. Jobba extra - Söker under stock och sten.
En föreslog även att man helt enkelt skulle pissa utomhus. Det skulle tydligen inte bara gynna ens egna plånbok, utan också naturen.? Antar att han ser sig själv som något slags vattningssystem. Nåväl. Nu är jag redo för april.

Och! Stort grattis till Anja som fick veta att hon har jobb säkrat!

Inga kommentarer: