måndag 10 oktober 2011

På tåget

Jag blir så nyfiken av att åka tåg. Så himla, nästan besvärande, nyfiken på att se mer. Inte av världen i stort egentligen, utan bara av vårt lilla Sverige. För det finns ju så många platser här som jag inte vet något om, så många människor som jag aldrig suttit ned för att fika ihop med. Tänk alla livsöden som finns i de där små stugorna som jag bara susar förbi nu. Vilka är det som bor där, till synes mitt i ingenstans? Tänk så många historier och anekdoter jag passerar. Tänk alla rynkiga händer innanför de där stugväggarna som jag kunnat sitta mittemot och fått lyssna till. Om jag ens vetat vad den här platsen heter.

Tänk att jag inte har en aning om den här platsen egentligen, vart närmsta busshållplats ligger, var närmsta granne hittas. Vad gör ni där innanför? Vad heter den här platsen? Hur länge har du bott här?

Inga kommentarer: