lördag 15 oktober 2011

Kanske inte mitt piggaste jag just i dag

I natt har mina grannar hjälpts åt med att förklara för mig varför bottenvåningen som boplats ibland är en rent utsagt dålig idé.

Kvart i tre bestämde sig någon för att köra in i sitt garage, som alltså ligger vägg i vägg med min lägenhet, och tuta. Tre gånger. Jag hörde det. Rätt bra hörde jag det, till och med.

Strax efter det, lagom till att jag lyckats somna om och lugna hundrackarn, tyckte några glada själar att det var en kul idé att jaga varandra i korridoren vid tvättstugan. Tvättstugan som,  även den, alltså ligger vägg i vägg med min lägenhet. Korridorer ekar. De gick inte obemärkta förbi där.

Vid fem vaknade jag av dunka-dunka-musik. "Efterfest", tänkte jag först tills jag kvicknat till nog mycket för att lyckas lokalisera ljudet. Ljudet kom från parkeringsplatsen utanför mitt fönster. Antog att det var någon slags Volvo-raggare i farten. Drog upp rullgardinen och kikade ut. Där ute satt en karl i cirka femtioårsåldern och svängde med huvudet till hårdaste dunka-dunket. Han avbröt dock sina huvudrörelser när han upptäckte att han var iakttagen. Jag vet inte vem som blev mest förvånad av oss två. Han slog i alla fall av musiken efter att ha sett min sömndruckna nuna kika fram där i fönstret. En vettig karl, trots allt.

Nu beger jag mig snart mot jobbet och visst finns det dagar då jag varit piggare.

Inga kommentarer: