måndag 5 september 2011

Tror att jag sitter mittemot en sengångare

Sitter i biblioteket på skolan. Ser något närma sig från höger. Kikar dit. Ser en tjej komma gående. Mycket långsamt. Hon möter min blick. Jag ler. Hon ler. Fast långsamt och svagt. Hon är cirka en meter i från mig i detta läge.

Jag tittar ned i datorn igen. Men ser henne hela tiden i ögonvrån. Hon närmar sig, med små, små, släpande steg.

Till slut, när jag läst igenom TVÅ artiklar har hon nått fram till mitt bord. Hon har placerat en litet finger på bordet. Jag tittar på fingret och sedan på henne. Jag ler. Sakta, sakta, saaaaaakta glider hon ned mittemot mig. Hon tittar på mig. Jag ler mot henne, godkänner hennes sittande så att säga. 

Så, nu sitter hon här, mittemot mig och lyssnar på salsa. Långsamt, långsamt och sakta, saaaaaaakta byter hon ibland låt med sina små, små, långsamma fingrar.

Nu kliade hon sig precis på hakan. Det är det långsammaste jag någonsin sett.

Inga kommentarer: